Yeni Google Toolbar Web Sayfalarına Reklam Yerleştiriyor: AutoLink Tartışması
İnternet'in en önemli özelliği olan linkler, hypertext olarak adlandırdığımız şekilde, metinlerin bizi başka yerlere taşımasını sağlar. Zamanla gündelik hayatın parçası olan bilişim teknolojileri, kullanıcının etkileşiminin artmasıyla çok daha fazla olanak sunacak. Microsoft'un birkaç yıl önce, "Smart Tags" adı altında, akıllı etiketlerle, çoğu metini köprülendirerek kullancıları belli sitelere yönlendirmesi önemli ve oldukça tepki çeken bir girişimdi.
Şimdi de, Google, Internet Explorer için hazırladığı arama çubuğu Google Toolbar'ın yeni sürümünde "AutoLink" adlı bir özellik sunuyor. AutoLink, kullanıcının okumakta olduğu web sayfasını tarayarak, örneğin adresleri Google'ın harita sitesine verilen linklere çeviriyor, kitap bilgilerini ünlü alışveriş sitesi Amazon.com'a yönlendirilmiş linkler olarak gösteriyor. Bu girişim henüz beta aşamasında, deneme amaçlı bir özellik. Fakat şimdiden oldukça tepki çekti: CNET Haberi; BBC Haberi. Zira, bu yönlendirmenin, İnternet'in en güçlü isimlerinden olan Google'a, kimin kar edip kimin etmeyeceğine karar verme şansı verdiği öne sürülüyor. Fakat, AutoLink özelliği istenirse kapatılabiliyor. Öte yandan çoğu web yayıncısı da, ürettikleri içeriğin farklı biçime sokularak gösterilmesi, istemeyebilecekleri ticari kurumların para kazanmasına yardım edecekleri ve entellektüel üretimlerinin haklarının korunmayacağı düşüncesiyle AutoLink özelliğine şüpheyle yaklaşıyor. Threadwatch.org, bunun için Javascript ve sunucu tabanlı çözümler üretti. Sitesinde yayınladığı kodları kullanan web yayıncıları, Google'ın AutoLink özelliğinin çalışmasını, şimdilik, böylece engelleyebiliyorlar.
Şimdi de, Google, Internet Explorer için hazırladığı arama çubuğu Google Toolbar'ın yeni sürümünde "AutoLink" adlı bir özellik sunuyor. AutoLink, kullanıcının okumakta olduğu web sayfasını tarayarak, örneğin adresleri Google'ın harita sitesine verilen linklere çeviriyor, kitap bilgilerini ünlü alışveriş sitesi Amazon.com'a yönlendirilmiş linkler olarak gösteriyor. Bu girişim henüz beta aşamasında, deneme amaçlı bir özellik. Fakat şimdiden oldukça tepki çekti: CNET Haberi; BBC Haberi. Zira, bu yönlendirmenin, İnternet'in en güçlü isimlerinden olan Google'a, kimin kar edip kimin etmeyeceğine karar verme şansı verdiği öne sürülüyor. Fakat, AutoLink özelliği istenirse kapatılabiliyor. Öte yandan çoğu web yayıncısı da, ürettikleri içeriğin farklı biçime sokularak gösterilmesi, istemeyebilecekleri ticari kurumların para kazanmasına yardım edecekleri ve entellektüel üretimlerinin haklarının korunmayacağı düşüncesiyle AutoLink özelliğine şüpheyle yaklaşıyor. Threadwatch.org, bunun için Javascript ve sunucu tabanlı çözümler üretti. Sitesinde yayınladığı kodları kullanan web yayıncıları, Google'ın AutoLink özelliğinin çalışmasını, şimdilik, böylece engelleyebiliyorlar.
Yorumlar